مقایسه تارا اتوماتیک و شاهین اتوماتیک از لحاظ طراحی
در سوی دیگر تارا نیز که نسخه فیس لیفت پژو ۳۰۱ محسوب میشود، متأسفانه طراحی چهره و نمای عقب تقریبا نازیبا و تا حدودی ناشیانهای دارد. البته شاید هم غرض این بوده که چهرهای متفاوت از پژو ۳۰۱ منتها با حداقل هزینه برای محصول جدید ایران خودرو ترسیم شود، بنابراین طراحان نیز از بهکارگیری انحناهای جذاب و خطوط سیال در چهره و نمای عقب تارا خودداری کردهاند.
به هر حال چهره و بخش عقب تارا نسبتا زمخت بوده و در مقایسه با شاهین زیبایی کمتری در آن پدیدار شده است. با این حال شاید برخی افراد بهویژه کسانی که چهرههای خشن و هجومی تر را میپسندند، از فرم صورت و استایل بدنه تارا نسبت به شاهین بیشتر رضایت داشته باشند.
طراحی داخل کابین تارا و شاهین هم چندان مدرن و امروزی نیست خصوصا اگر طرح داشبورد آنها را با تولیدات جدید اقتصادی چینی مقایسه کنیم، متوجه میشویم که فضاسازی داخلی این خودروها بسیار قدیمی و از مد افتاده است. در این بین طرح داشبورد تارا از جذابیت کمی بالاتر برخوردار است و شاید بتواند نظر شمار بالاتری از مشتریان را به خود جلب کند.
ضمنا میزان فضای درون کابین برای هر دو خودرو کاملا مناسب و وسیع به نظر میرسد که در نتیجه سرنشینان حاضر در ردیف عقب این خودروها با حداقل محدودیت از لحاظ فضای پا مواجه خواهند بود. در این بین اگر کاربران قصد مسافرتهای طولانی داشته باشند، تارا بهتر به دادشان میرسد. زیرا صندوق عقب این خودرو معادل ۶۴۰ لیتر فضا دارد که در نوع خود یکی از جادارترین صندوقهای خودروهای سدان موجود در بازار بهحساب میآید. این در حالی است که شاهین صرفاً ۴۲۰ لیتر ظرفیت دارد که تقریباً ظرفیتی نسبتا متوسط محسوب میشود.
مقایسه فنی تارا اتومات و شاهین اتومات
در بحث مقایسه فنی تارا اتوماتیک با شاهین اتوماتیک به پیشرانههایی با توان فنی تقریبا مشابه برمیخوریم. موتور ۱۶ سوپاپ تیو ۵ پلاس در تارا اتوماتیک قدرتی نزدیک به ۱۱۳ اسب بخار و ۱۴۴ نیوتن متر گشتاور تولید میکند و آن را از طریق گیربکس شش دنده اتوماتیک AT به محور چرخهای جلو انتقال میدهد.
سایپا شاهین اتوماتیک با موتور ۸ سوپاپ توربوشارژ خود قدرتی نزدیک به ۱۱۰ اسب بخار و گشتاور ۱۷۸ نیوتن متر تولید میکند و آن را به واسطه گیربکس سی وی تی ۶ سرعته به چرخهای جلو میرساند.
بنابراین میشود گفت تقریبا از جنبه چالاکی و شتاب هر دو سدان ایران خودرو و سایپا نزدیک به یکدیگر ظاهر شدند البته به دلیل وجود گیربکس ۶ سرعته AT در تارا اتوماتیک که نسبت به گیربکس سی وی تی شاهین عملکرد تند و تیزتری دارد، شتاب صفر تا صد تارا اتومات برتر خواهد بود و در مجموع رانندگی هیجان انگیزتر با تارا نصیب کاربران خواهد شد.
کیفیت سواری این دو خودرو چندان خشک نیست و میتوان سواری نسبتا آرامبخش و دلپذیر را با آنها تجربه کرد. یکی از نکات مثبت تارا اتوماتیک در مقایسه با شاهین اتوماتیک هندلینگ مناسب و کارکرد دقیق سیستمهای کنترل پایداری تارا در عبور از مسیرهای لغزنده و پیچها است که باعث میشود تعادل محصول ایران خودرو در مقایسه با حریف به نحوی اطمینانبخش حفظ شود.
منبع :https://www.hamrah-mechanic.com/
برچسب: ،